Direktlänk till inlägg 28 december 2016

Psykisk ohälsa #1

Av barakaos - 28 december 2016 14:59

Det händer mig ofta att jag stöter på människor som helt saknar förståelse för psykisk ohälsa.
Det är slutet på 2016 och fortfarande är psykisk ohälsa oerhört tabu.
Märkligt egentligen om man tänker på hur otroligt vanligt det är. Dom flesta mår dåligt någon period i sitt liv.

Jag försöker ha förståelse för dom som inte har förståelse för psykisk ohälsa. Dom kanske aldrig har varit i en sådan situation eller så kanske dom hellre blundar för fakta. Psykisk ohälsa kan ju vara obekvämt för dom som är vana vid ett liv där man inte behöver fundera i sådana banor.

Något som sårar mig mycket är när man har människor på nära håll, tex familj, som inte alls förstår. Det spelar ingen roll hur mycket tid man lägger på att försöka förklara, för dom vill inte höra och dom vill inte se.
Man vill ju inte "smutsa ner" släkten på ett sådant vis.

Då hamnar jag plötsligt i tankar om hur synd det är om dessa människor. Ja, jag lever med min psykiska ohälsa och stångas dagligen med dom problemen som detta ger mig, men ändå, på något sätt, är det mer synd om dom.

Man måste inte försätta någon i ett speciellt fack, bara för att det finns en diagnos eller dåligt mående.

Det gör dom. Fast när jag tänker efter så är det dom själva dom sätter i ett fack och inte mig.

Jag måste sluta förklara varför jag är den jag är. Jag måste börja inse att det finns människor som har problem, kanske till och med mer extrema än jag själv. Som saknar acceptans.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barakaos - 30 januari 2017 07:54


Av barakaos - 2 januari 2017 15:07

Burr! Idag är det rikigt kallt. Det passade ganska bra då att jag beställt hem mat. För mig är det jobbigt med affärer och människor. Då är det ganska fantastiskt att det finns andra sätt man kan handla på. 98% av det jag handlar köper jag ...

Av barakaos - 29 december 2016 13:51

Idag har jag inte gjort många knop. Det är märkligt hur jag fungerar. Antingen orkar jag inte göra någonting alls, eller så gör jag allt, på en och samma dag! När allt görs på en och samma dag så blir det ett långt återhämtande, jag blir helt slut....

Av barakaos - 27 december 2016 19:09

Idag införskaffades en liten och smidig bil. Jag kör mindre och mindre bil och då känns det onödigt att ha en större och dyrare bil stående på uppfarten. När det bara är jag och barnen hemma behövs det inget större. Jag kör ju ändå bara på möten,...

Av barakaos - 27 december 2016 00:47

Så var julen över, fortare än jag hann blinka, ungefär. Det går alldeles för fort. Julaftons morgon, frukost, stirriga och otåliga ungar, gäster, julmat, Kalle, kan du vissla Johanna, julklappar osv. Jag var där, mitt i allt detta, men jag hann kn...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards