Direktlänk till inlägg 27 december 2016

Julen 2016

Av barakaos - 27 december 2016 00:47

Så var julen över, fortare än jag hann blinka, ungefär.
Det går alldeles för fort.
Julaftons morgon, frukost, stirriga och otåliga ungar, gäster, julmat, Kalle, kan du vissla Johanna, julklappar osv. Jag var där, mitt i allt detta, men jag hann knappast med.

Någonstans där emellan, när alla satt i soffan för att se Kalle, som vi kan utan och innan, får jag en känsla av att jag vill logga in på mina sidor på Försäkringskassan.

Jag visste att ett beslut om sjukersättning var på gång. Ett beslut som jag väntat på länge. Beslut om ett tidigare negativt beslut.
Jag valde att överklaga det första avslaget. Försäkringskassan fick taggarna utåt. Dom använde allt man kan tänka sig emot mig, allt för att slippa betala ut.

På omprövningsenheten informerade man mig att endast 14% av dom beslut som omprövas ändras.

14%
Jag grät inombords. Jag grät utåt.
Kände ett fruktansvärt lidande, för min egen skull, som just fått veta att man återigen vill ge avslag på min ansökan. För alla andra i samma situation som jag.
Människor som av olika anledningar inte kan arbeta, men som trots det, inte täcks av försäkringen man ska kunna lita på.

När jag satt där och trängdes i soffan på julafton framför tvn och med telefonen i handen, fick jag uppleva den största julklapp som går att få (förutom äran att få spendera julafton med familjen, alla friska osv).

Efter en kamp på 1,5 år, miljontals tårar och smärta inuti ser jag framför mig på telefonens skärm hur jag fått upprättelse.
Beslutet har ändrats.

Klumpsumman med 1,5 år retroaktiv ersättning var trevlig att titta på, men helt ärligt så bryr jag mig inte.

Upprättelsen är värd mer.
I tre dagar har jag svävat på moln.
Äntligen har någon lyssnat på mig. Sett att jag inte hittar på. Äntligen kan jag andas ut, leva något lättare.

Man ska aldrig ge sig när man vet att man har rätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barakaos - 30 januari 2017 07:54


Av barakaos - 2 januari 2017 15:07

Burr! Idag är det rikigt kallt. Det passade ganska bra då att jag beställt hem mat. För mig är det jobbigt med affärer och människor. Då är det ganska fantastiskt att det finns andra sätt man kan handla på. 98% av det jag handlar köper jag ...

Av barakaos - 29 december 2016 13:51

Idag har jag inte gjort många knop. Det är märkligt hur jag fungerar. Antingen orkar jag inte göra någonting alls, eller så gör jag allt, på en och samma dag! När allt görs på en och samma dag så blir det ett långt återhämtande, jag blir helt slut....

Av barakaos - 28 december 2016 14:59

Det händer mig ofta att jag stöter på människor som helt saknar förståelse för psykisk ohälsa. Det är slutet på 2016 och fortfarande är psykisk ohälsa oerhört tabu. Märkligt egentligen om man tänker på hur otroligt vanligt det är. Dom flesta mår ...

Av barakaos - 27 december 2016 19:09

Idag införskaffades en liten och smidig bil. Jag kör mindre och mindre bil och då känns det onödigt att ha en större och dyrare bil stående på uppfarten. När det bara är jag och barnen hemma behövs det inget större. Jag kör ju ändå bara på möten,...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards